اپل ظاهراً برای خرید تراشه‌های حافظه از یک شرکت تحریم‌شده چینی، درحال لابی با دولت ترامپ است. کوپرتینویی‌ها در تلاش هستند تا قطعات موردنیاز محصولات خود را در میان کمبود جهانی حافظه تأمین کنند و فشارهای مالی ناشی از افزایش قیمت قطعات را کاهش دهند.

به گزارش منابع آگاه فایننشال تایمز، اپل برای جبران هزینه‌های هنگفت تراشه‌های حافظه و ذخیره‌سازی، چاره‌ای جز روی آوردن به تأمین‌کنندگان ارزان‌تر چینی ندارد. این شرکت اکنون کمپین لابی‌گری گسترده‌ای به راه انداخته است تا تأییدیه کاخ سفید را برای خرید از شرکت CXMT به دست بیاورد.

وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر این شرکت و شرکت مشابه دیگری به نام YMTC را به دلیل ارتباطات احتمالی با ارتش چین، در لیست سیاه شرکت‌های نظامی چینی یا همان لیست 1260H قرار داده بود. اگرچه قوانین آمریکا خرید از این شرکت‌ها را کاملاً منع نمی‌کنند، اما محدودیت‌های پنتاگون فرایند تأمین قطعات را بسیار پیچیده می‌کنند و اپل برای این کار به مجوزهای ویژه دولتی نیاز دارد. به گفته منابع آگاه، اپل از یک ماه پیش تماس‌های خود را با وزارت بازرگانی آغاز کرده و اکنون فشارها را برای دریافت این مجوزها افزایش داده است.

لابی اپل با دولت آمریکا برای خرید تراشه‌های حافظه چینی

«تیم کوک»، مدیرعامل اپل، باور دارد که برای حل بحران فعلی، دولت باید تمامی گزینه‌های موجود از جمله تأمین‌کنندگان چینی را روی میز بگذارد و به دقت بررسی کند. او می‌گوید اپل دیگر نمی‌تواند مشتریان را از سیل افزایش قیمت‌ها دور نگه دارد و افزایش قیمت محصولات اجتناب‌ناپذیر است.

کوک در مصاحبه‌ای به علاقه اپل برای خرید تراشه از شرکت‌های چینی اشاره کرد و گفت که مقامات باید تمام منابع تأمین را در نظر بگیرند. چین اکنون شرکت‌های پیشگامی در زمینه تولید حافظه و ذخیره‌سازی دارد، اما قوانین امنیت ملی ایالات متحده مانع بزرگی بر سر راه شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با آن‌ها محسوب می‌شود.